Dlouhodobý plán enviromentální výchovy ZŠ Karla IV.
Hlavní cíl :
Hlavním cílem enviromentální výchovy na naší škole je vychovat žáky nejen k udržitelnému způsobu života , ale i vytvořit kladné postoje k přírodě a její ochraně.
EVVO se nezabývá pouze vzděláním o přírodě , ale také celou řadou ekologických a sociokulturních témat a jejich propojením.
Další cíl školy je zapojit se do ekologických projektů – Ekoškola , Les ve škole, BOV ,Recyklohraní .
Realizace enviromentální výchovy na škole:
Výuka a mimoškolní činnost :
- Ø EV probíhá především v hodinách přírodovědných předmětů
- Ø Zařazení EV i do ostatních předmětů (průřezová témata)
- Ø Trvalá péče o zeleň v okolí školy a uvnitř budovy
- Ø Projekty krátkodobé, dlouhodobé
- Ø Komunikace s ekologickými středisky – programy
- Ø Rozvíjet spolupráci se sdružením Tereza, Sever, ZOO, Zubrnice-skanzen, planetárium
- Ø Ozdravné pobyty – lyžařský kurz, pobyt v přírodě, cyklokurz
- Ø Účast v olympiádách F, CH ,M ,PŘ
- Ø Zapojení do přírodovědného klokana, Pythagoriády
- Ø Projektové dny s eko- tématikou ,tradice ,prevence a ochrana zdraví ,tradice řemesel ,ekologické využití materiálů
- Ø Prezentace školy na veřejnosti-soutěže fotogalerie na webu školy
Provoz školy:
- Ø Třídění a odvoz papíru, PET lahví ,víček ,vybitých baterií , drobného elektro
- Ø Vytvářet a udržovat příjemné prostředí ve škole a jejím okolí.
- Ø Průběžné vybavení odborných učeben Fy, CH ,PŘ
- Ø PC učebna jako informační centrum
- Ø Šetření energií, vodou , teplem
- Ø Spolupráce ekotýmu a dětského parlamentu
- Ø Prohlubovat ekologickou vzdělanost pedagogů i ostatních pracovníků školy(semináře,konference EVVO)
Volnočasové aktivity dětí :
- Ø Nabídnout rozmanitou škálu zájmových kroužků
- Ø Účastnit se soutěží a dalších aktivit
- Ø Turistika v blízkém okolí
- Ø Monitorink živočichů a rostlin
Oblast | Hlavní cíle | Dílčí cíle |
Voda | Šetření vodou ve škole,domácnosti | -pravidelné sledování spotřeby-průběžná obměna baterií-návrhy na úspory
-rekonstrukce WC -informovanost žáků -rozbory vody -nádoby na dešťovou vodu na zahradě -informace o ekologických čistících výr. |
Energie | Šetření energiíPůsobit na široké okolí žáků | – výměna starých zářivek-správné větrání-sledování teploty ve třídách ,na chodbách
-stav regulačních ventilů,postupná výměna -výměna oken dokončení -zateplení školy -dodržování zásad správného větrání -rekonstrukce topného systému – regulované užití el. spotřebičů -začíst vést záznamy o spotřebě -informovanost žáků o alter. zdrojích ener. -osvěta ve škole-úsporné spotřebiče |
Odpady | Třídění ve škole
-působit na žáky,rodiče a další -omezit odpady, –třídit vzniklé do kontejnerů |
–zavedení systému třídění–získání kontejnerů na třídění do každé třídy,učebny–zapojení do sběrových aktivit
-využití sběrových nádob -zajištění odvozu odpadů -využití odpadních materiálů ve VV,PČ -zajištění sběru baterií -průběžný úklid okolí školy -vytvoření kompostovacího místa malé a větší dle možností -informovanost žáků,zaměstnanců školy -exkurze v třídící lince ÚL -používání papíru oboustranně, -Den Země na potoce-celá škola -zapojení do projektů-Recyklohraní |
Prostředí školy | všichni se podílí na tvorbě hezkého prostředí školy a okolí | –práce na školním pozemku-sledování v každém období-zajištění funkčnosti zookoutku
-starost o květinovou výzdobu školy -pěstování rostlin -založení bylinkové zahrádky -průběžná oprava nářadí pro práce na pozemku -vytvořit monitorovací místa na školní zahradě -používat přírodní materiály při VV,PČ -snažit se prezentovat výsledky v prostorách školy |
-pořádat projektové dny ,společné akce I. a II. stupně, tematické nocování